Τετάρτη, 1 Αυγούστου 2007

Death Proof


Απ' τη μεγαλειώδη υπερβολή των Kill Bill στο φτηνό Death Proof. Το θέμα πλέον δεν είναι πιο παράλληλο του mainstream σινεματικό κομμάτι θα αναλάβει να ανασκευάσει και να ξανασερβίρει ο Quentin Tarantino. Το θέμα είναι ποιοι θα χωρέσουν στον τρόπο του.

Αυτός ο τρόπος είτε το θέλω είτε όχι (γιατί τον συμπαθώ τον άτιμο) παγιώθηκε απ' την εποχή του
Jackie Brown. To Death Proof είναι ακόμη μια σινεφιλική άσκηση πάνω στην ποπ κουλτούρα που εμπεριέχει 762 αναφορές σε ταινίες πάσης φύσεως, μερικές 1000άδες σε προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη και άλλες τόσες στην παράδοση των Grindhouse και των φιλμ τους. Φυσικά και αποτελεί το πρώτο μισό μιας εμπορικής αποτυχίας και η οποία για όλους τους λάθος λόγους θα φτάσει ποτέ ενιαία στις οθόνες μας (καλά τώρα το ποτέ είναι σχετικό, κάποια στιγμή θα βγει η πανηγυρική original version σε τριπλό DVD με όλα τα ψεύτικα trailer και συνέντευξη του Weinstein στα extras).

Απομονώνοντας το
Death Proof απ' το σύνολο οι παραγωγοί του απλούστατα πετούν τον "Μέγα" Tarantino ξεβράκωτο στο λάκκο των Λεόντων. Το πως θα γλιτώσει ο σκηνοθέτας είναι γνωστό. Πρέπει να μείνει πιστός. Το εγγενές του ψώνιο δεν του επιτρέπει να θάψει την ταινία του μαζί με το αρχικό του όραμα (το ίδιο ισχύει και για τον Rodriguez). Θα τρέξει, θα την προμοτάρει ως ανεξάρτητη, θα την πάει στις Κάννες όπου εν μέρει δικαιώνεται... Όσο για την πίστη τού (και την πιστότητα της ταινίας) ούτε λόγος: Μακροσκελέστατοι διάλογοι στα τραπέζια παρακμιακών καφέ, σκηνικός πλουραλισμός που γεννά σινεφιλικές σπαζοκεφαλιές, οι αιώνιοι ήρωες (που έχουν αλλάξει φύλο) και άλλα πολλά (όπως η μουσική για παράδειγμα). Όλα μαζί αναγωγή στην ταραντινική μονάδ(ικότητ)α. Κανείς όμως δεν μπορεί να παραβλέψει το γεγονός ότι ο δημιουργός επαναλαμβάνεται, δήθεν επαναπροσδιορίζοντας μέσω αντιφάσεων κάτι αποκλειστικά δικό του. Είναι και δεν είναι Grindhouse, επίδειξη υψηλής σκηνοθετικής τεχνικής (όλες οι σκηνές των διαλόγων στα αυτοκίνητα) σε μια ταινία γεμάτη επιτηδευμένες τεχνικές ατέλειες, οι δύο σχεδόν αντίθετες ιστορίες (χρήση του αφηγηματικού τεχνάσματος Y - αν σχετίζεται με αυτό το "Why" που ξεστομίζει ο Kurt Russel τότε προσκυνάω).

Ακριβώς επειδή ο Tarantino στην φωτεινή πλευρά του cult παίζει μόνος του, ως άλλος Δανιήλ θα σωθεί... Δεν είναι μόνο το ότι ανάμεσα στους λέοντες έχει πλέον φανατικούς. Είναι αλήθεια ότι ο κερατένιος σκατά πιάνει και χρυσάφι γίνονται. Μαγικό... Για πρώτη φορά όμως μου δίνει την ευκαιρία να αμφισβητήσω τον τρόπο του. (Αν ακολουθήσει το Friday the 13th- πράγμα ψιλοαπίθανο- δεν ακολουθώ εγώ, αν ακολουθήσουν οι Inglorious Bastards ελπίζω να μην δω κακέκτυπα του Bronson, του Marvin και του Κασσαβέτη.) Καλά περάσαμε μία, καλά περάσαμε δύο ακόμη και τώρα το Death Proof (ειδικά το τελευταίο ντελιριακό τέταρτο) αποτελεί χαβαλέ αξιώσεων. Αλλά αφενός βαρεθήκαμε κι αφετέρου αυτόν τον καιρό έχουμε σοβαρότερα πράγματα να κάνουμε. Για την κινηματογραφική μηχανή του QT το τελευταίο του πόνημα αποτελεί άψογα εφαρμοστό γρανάζι, έξω απ' αυτήν όμως ούτε σε Grindhouse δεν θα επιζούσε.


23 σχόλια:

Azura Angelia είπε...

Ahem ahem opws ksereis de xreiazetai na pw polla pera tou GO Quentin Go Robert Go!!! Eimai TOSO sigouri gia tis ikanotites tous pou xwris na exw dei akoma to double feast tou Grindhouse KSERW oti tha me ksetinaksoun opws PANTA. Eftyxws gia tous pistous fanatikous loipon!

mpoukatsas είπε...

Σημεία των καιρών αγαπητέ zubi. Στη δεκαετία του 60, κάθε χρόνο σχεδόν έκανε ταινία ένας Antonioni, ένας Bergman, ένας Βισκόντι κλπ. Ο κόσμος τότε συζητούσε για Τέχνη, για ηθικά και υπαρξιακά ζητήματα, για κοινωνικά προβλήματα. Σήμερα καθόμαστε και ασχολούμαστε με την κάθε χαβαλετζίδικη σαχλαμάρα που θα ξεβράσει το παρανοϊκό κεφάλι του Ταραντίνο ή του Ροντριγκεζ. ΟΚ, τα παιδία παίζει, εμείς γιατί τους παίρνουμε στα σοβαρά;

Είμαι απόλυτα σύμφωνος με το σχόλιό σου, εξάλλου είχα γράψει στο παρελθόν κάτι ανάλογο....

Azura Angelia είπε...

Xmmm mipws zeite mono sto parelthon??? O antonioni kai o bergman kapote itan oso "neoi" oso o Tarantino kai o Rodriguez! Einai dynaton akoma ki eseis (pou ypotithetai exete ligo myalo apo tous allous) na peftete stin idia kai epanalamvanomeni pagida tou anthrwpou na thewrie aksia mono pragmata tou patelthontos! Eleos! De kserw kan giati asxoleiste akoma me to cinema afou forate parwpides, koitate mono tous palious kai oti "neo" einai anaksio! Kleisteite se mia krevatokamara me dvd player kai tis "palies kales tainies" (pou prepei na pws kai mena mou aresoun...alla! )kleidwste tin porta kai petakste to kleidei! Oute blog, oute kinimatografika nea, oute cinema ... profanws den exoun xwro sti zwi sas giati to pirate apofasi to palio einai kalo!

mpoukatsas είπε...

Aν προσέξεις καλυτερα το σχόλιο μου θα διαπιστώσεις ότι δεν εναντιώνομαι γενικά και αόριστα σε οτιδήποτε καινούργιο, αλλά στην μηδενιστική τάση που εγκαινίασαν οι Ταραντίνο/Ροντρίγκεθ, οι οποίοι το μόνο κοινό που, όντως, έχουν με Antonioni/Bergman είναι ότι κάποτε ήταν και αυτοί νέοι....

Azura Angelia είπε...

De nomizw oti sou peftei logos oute esena oute kanena mas na pei ti einai texni kai ti den einai. Ola einai mia ekfrasi! Ti an o Antonioni kai o Bergman ekfrasane kapoia yparksiaka kai koinwnika provlimata (kai poly kala ekanan) been there done that omws. Tha to kratousa kata tous (Tarantino-Rodriguez) an apla antigrafane afta pou eixan idi kanei oi alloi ....antithetws omws tolmoun synexws kati kainourio kai na loipon pou exeis adiko giati allo ena koino pou exoun oi Tara-Driguez me tous Bergm-Antoni einai oti tolmoun na diaferoun, o katheis stin epoxi tou! Epeisis mi ksexnas oti emeis oi anthrwpoi eimaste paraksena onta kai antidroume se poikila kai paraksena erethismata pou mproun na diergesoun to myalo kai na prokalesoun yparkiakokoinwniologikes skepseis de xreiazetai panta na mas serviroun ta panta sto piato. Antithetws mia skini opou o nosokomos/swmatemporos prosferei ta swmata asthenwn se koma gia merika dolaria tha elega oti einai ena koinwniko sxoloio kai megalo malista! Ektos kai an esy nomizeis oti afti i katastasi einai paragwgo tou "paranoikou kefaliou" tou Tarantino - dystyxws den einai!

mpoukatsas είπε...

Άμα υποστηρίζεις ότι όλα είναι σχετικά και εκφραστικά ισοδύναμα χωρίς να έχει νόημα κάποια διαδικασία αξιολόγησης, δεν μπορώ να προχωρήσω σε (σοβαρό) διάλογο μαζί σου. Μπορώ όμως από την δική σου οπτική γωνιά να σου προτάξω ότι μια ταινία του Τσακ Νόρις είναι 100 φορές καλύτερη από μια ταινία του Ταραντίνο γιατί έχει περισσότερη δράση και αυτό είναι που μετράει στις μέρες μας, ταχύτητα, ξύλο, πλάκα και δράση .Tο μνημειώδες Invasion USA με τον Chuck Norris έθεσε πριν 22 χρόνια μεταφορικά και κυριολεκτικά το πρόβλημα της διεθνούς τρομοκρατίας, σχολιάζοντας με τον πιο εύγλωττο τρόπο τις αδυναμίες των δημοκρατικών θεσμών που, εξαιτίας της μαλθακότητας των liberal εμνευστών τους, είναι ανίκανοι να σταματήσουν την καλπάζουσα προέλευση του τρόμου. Αυτό και αν είναι προφητικό κοινωνικό σχόλιο! Chuck for President!

Azura Angelia είπε...

Oti ola einai sxetika de to ypostirizw mono egw, apotelei core element tis yparksi mas apo plevra fysikis alla kai afirimena! Se kamia periptwsi omws den einai ola isodynama! Gia alli mia fora omws apodykneieis oti exeis sxedon kompleksiko sydromo me to ti "metraei stis meres mas". Vevaia apopsi sou einai kai ti dikaiousai alla de mporw na symfwnisw. De nomizw oti mporw na dw ton kosmo oso aploika ton vlepeis esy. Ana pasa stigmi oi synthikes, to ti exei prokypsei istorika kai texnologika, to pws exei megalwsei kapoios einai ola pragmata pou epireazoun tin koinwnia kai tis pepithiseis tis. De nomizw oti ti dekaetia tou 50 kai 60 ola itan idewlogika kai ksafnika to 70, 80, 90 kai 00s giname oloi latreis tis vias kai tou ksylou kai ksexasame ta proigoumena. Antitheta i poreia tou anthrwpou einai linear, proodeftiki alla kai emploutismeni me ta osa ginane prin. Etsi loipon pistevw oti an kai kapoia "themes" yperisxyoun stis tainies tis nees nomizw oti pisw apo afta ta themes kryvontai akoma ta idia sxolia apla topothetimena analoga gia tin epoxi tous! Elpizw to eulogy tou Noris na itan eirwniko kai oxi alithino, dioti einai athlios!

mpoukatsas είπε...

α) άμα πιστεύεις ότι όλα είναι σχετικά από πλευράς Φυσικής, σε προσκαλώ να ρίξεις ένα σάλτο από το παράθυρο του γραφείου μου. Θα πέσεις κάτω ή όχι; Πόσο σχετικό είναι κάτι τέτοιο; Εγώ λέω ΑΠΟΛΥΤΩΣ ότι θα πέσεις και μπορώ να προβλέψω και πόσο χρόνο θα χρειαστείς μέχρι να φτάσεις κάτω. Eίναι αυτό σχετικό;
β)Για την γραμμική εξέλιξη της ιστορίας , αυτό αποτελεί μια μεταφυσικής φύσης παραδοχή. Πλείστα τα ιστορικά παραδείγματα που δείχνουν ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται και όχι μόνο ως φάρσα, λόγω επανάληψης των ίδιων λαθών. Δεν θα επεκταθώ καθως καταχρώμαι τη φιλοξενία του zubi βγαίνοντας εκτός θέματος (σχετική βιβλιογραφία είναι στη διάθεση παντός ενδιαφερομένου)
γ) Οι Ταραντίνο/Ροντριγκες δεν θέλουν να εκφράσουν τίποτα, την πλάκα τους κάνουν. ¨Αλλες εποχές θα πέρναγαν σχεδόν απαρατήρητοι (π.χ. 70s), τώρα όλοι μιλάνε γι' αυτούς. Σημεία των καιρών.

Azura Angelia είπε...

Agapite, de nomizw oti exeis katalavei akrivws pws doulevei o nomos tis sxetikotitas sto xwro tis fysikis. An kai o Zubi tha mporesei na to thesei kalytera (eidika sta ellinika) i thewreia tis sxetikotitas orizei oti oi nomoi tis fysikis isxyoun omologa gia swmata pou vriskontai se isaksii analogia. Epomenws to an tha pesw i oxi eksartatai apo to poia "swmata" vriskontai sto yposynolo pou vriskomai ki egw ;)
I istoria profanws epanalamvanetai dioti oi anthrwpoi den einai athanatoi. Mproei to synolo tis istorias na einai grammiko alla mesa se afto o anthrwpos stin yparksi tou kanei ena loop kai epomenws profanws kai anamenomena polles fores epanalamvanei ta lathi tou proigoumenou.Finally, exeis dikio kai tha symfwnisoume oti o Rodriguez kai o Tarantino kanoun tin plaka tous alla apo ti stigmi pou oti vlepoume einai ena reflection tis koinwnias mas theloume i oxi tha aggiksoume koinwnika themata estw mesa apo tin plaka mas, kai edw pou ta leme de kanei na eimaste sovaroi synexeia! Akoma kai tin malakia tin exoume anagki - ektos pali an esy tineis sto teleio idewdes opote pali parata to blog kai katse na mas koitas af'ipsilou :P Efxaristw gia ena efxaristo apoggevma na sai kala!

theachilles είπε...

Ρε παιδιά, μην πλακώνεστε!!

Ξεκινώ λέγοντας το εξής. Βγήκα από την αίθουσα μετά το Death Proof και ένιωθα γεμάτος. Είχα ένα γεμάτο δίωρο και διασκέδασα τόσο πολύ, όσο σχεδόν το είχα ανάγκη. Ο Ταραντίνο (όχι ο Rodriguez, ας μην τους βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι ρε μάγκες) ξέρει πολύ καλά να το κάνει αυτό. Ναι, είναι μια ταινία made for fun καθαρά. Τίποτα πιο σοβαρό, τίποτα πιο σημαντικό. Ωστόσο, παρατηρώντας το, διαπιστώνεις εύκολα το ταλέντο του τύπου. Τσέκαρε το μονοπλάνο στην αρχή της δεύτερης ιστορίας. Δες τον τρόπο που κινεί την κάμερά του. Θαύμαζε την μοναδική του αφηγηματική τεχνική - για μένα το δυνατότερο σημείο του QT, το Pulp Fiction, το Jackie Brown, το πλήρες Kill Bill περνάνε σαν νεράκι, σαν μισάωρη ταινία. Και γω τσαντίζομαι που αναλώνεται έτσι, γιατί αν καταπιαστεί με μία σοβαρότερη ταινία είναι ικανός για πολλά...

Παιδί του δημοτικού, έβλεπα διαρκώς φτηνιάρηκες ταινιούλες με τον Jackie Chan (με σκηνοθέτη του τον Γιούε Γο Πινγκ παρακαλώ), με τον Sho Kosugi, καθώς και όλα τα Ρόκυ σε repeat (ακούς Ηλια;). Κάποια στιγμή, 10 χρονών, είδα το Pulp Fiction. Σοκαρίστηκα, ήθελα να κλείσω την τηλεόραση. Έμεινε όμως στο μυαλό μου. Και όταν λίγο αργότερα, στην αρχή της εφηβείας, το ξαναείδα, άλλαξε η ζωή μου. Το σινεμά έγινε για μένα ασχολία ζωής χάρη σε αυτό το έργο. Με τον Ταραντίνο αφορμή, γνώρισα τον Γκοντάρ, τον Μελβίλ, και τόσους άλλους - και αυτό θα του το χρωστάω για πάντα.

Διαφωνώ βέβαια με τις πιο ακραίες απόψεις της Azura Angelia, αλλά διαφωνώ πιο πολύ με τις δικές σου, Μπουκάτσιε!! Ο Ταραντίνο είναι φτηνός ναι. Αλλά έχει η φτήνια του αναφέρεται άμεσα στο σινεμά. Και αυτό εμένα μου αρκεί για να τον αγαπήσω. Μπορεί να μην φτάσει το μέγεθος του προβληματισμού, της σκέψης και της τέχνης ενός Αντονιόνι, ενός Μπέργκμαν, ενός Μπρεσόν, αλλά κάθε φορά που θα βλέπω (και θα ξαναβλέπω) μια ταινία του, θα νιώθω ακόμα πιο μεγάλη την αγάπη μου για το σινεμά.

Azura Angelia είπε...

E nai opws eipa tin malakia tin xreiazomaste oloi! Dystyxws de mporw na pw tpt gia ti sygkekrimeni tainia mexri na tin dw! Epeisis to omologisa exw mia idiaiteri sympatheia gia ton Rodriguez alla ok gousta einai afta. De mporei na aresei olos o kosmos se olous.Xairomai poly me tis apopseis sou peri Tarantino theachilles ta eksefrases ola poly kalytera apo oti mporousa alla exoume tin idia idea! A kai de plakwnomaste mwre :P Mia kouventa kaname ;)

mpoukatsas είπε...

Απαντάω στην azura:

Δεν μου λες σε παρακαλώ, αυτές τις ασυναρτησίες που γράφεις περί σχετικότητας πού τις διάβασες; Είσαι σε θέση να δώσεις βιβλιογραφία; Σε πληροφορώ πως η θεωρία της σχετικότητας δεν μεταφράζεται στο προσφιλέστατο "όλα είναι σχετικά." Mία και είσαι τελείως άσχετη, σου προτείνω βιβλιογραφία:
Relativity: Special, General, and Cosmological (Paperback) , Wolfgang Rindler.
Special Relativity: From Einstein to Strings (Hardcover)
Patricia Schwartz and John H Schwartz.
Στο βαρυτικό πεδίο της γης, αμα πέσεις από το παράθυρο του σπιτιού σου, θα βρεθείς στο πάτωμα. Αυτό οποισδήποτε πρωτοετής φοιτητής θετικών επιστημών πρέπει να είναι σε θέση να το γνωρίζει, αλλιώς δεν αξίζει να πάρει πτυχίο. Αμα εξακολουθείς να αμφιβάλλεις, απόδειξέ το. Δώσε λινκ, βιβλιογραφία, στοιχεία ή ό,τι άλλο σου κατέβει. Αυτό είναι αυτονόητα συστατικά στοιχεία οποιασδήποτε επιστημονικής μεθοδολογίας.



Αχιλλέα, καλη η πλάκα του Ταραντίνο αλλά το ερώτημα είναι το τι κάνουμε πέρα από το χαβαλέ (ρητορικό ερώτημα). Δεν θεωρώ τον χαβαλέ ως αισθητική αξία, όπως δεν θεωρώ το Popcorn haute-cuisine...

theachilles είπε...

Κάτσε ρε συ Μπουκάτσα. Το μονοπλάνο στο Kill Bill ή εκείνο το αντίστοιχο, μα πιο σαδιστικό του Reservoir Dogs δεν έχουν αισθητική αξία; Ξέρεις, ποτέ δεν θα συμφωνήσω με τον απόλυτο διαχωρισμό φόρμας και ουσίας. Η φόρμα είναι και αυτή ουσία. Και να με συμπαθάς, αλλά τόσο το Pulp Fiction όσο και το Jackie Brown αριστεύουν σε αυτόν τον τομέα.

mpoukatsas είπε...

Ρε σε, δεν μίλησα για αυτά που αναφέρεις παρά ΜΟΝΟ για το Death Proof. Για τα υπόλοιπα, το συζητάμε!
(To Jackie Brown είναι η καλύτερη ταινία του κατ' εμέ)

theachilles είπε...

Οκ τότε αγαπητέ σκορσεζόφιλε Μπουκάτσιε. Για το Death Proof το συζητάμε λέω γω!!

Ακύρωσε ρε συ ό,τι έχεις και έλα Αλφαβίλ αύριο.

mpoukatsas είπε...

Μακάρι να μπορούσα αγαπητέ Αχιλλέα, αλλά δεν διαθέτω (ακόμη!) προσωπικό jet....Την επόμενη φορά ελπίζω να σταθώ περισσότερο τυχερός.

zubizabata είπε...

A. Καταχραστείτε όσο θέλετε το χώρο μου. Η κουβέντα πρέπει να γίνεται.

Azura το ξανασυζητάμε όταν δεις το Death Proof. Για την Azura να πω στους υπόλοιπους ότι πρέπει να τους αγαπάει πολύ αυτούς τους δύο (QT κ RR) καθώς στα τρία χρόνια που την ξέρω πρώτη φορά την βλέπω να ορίεται! Τους αγαπάς έτσι gal? Επίσης να πω στα περί φυσικής ότι υπάρχει και το ευπαρεξήγητο θέμα της γλώσσης (η δεσποινίς τυγχάνει Αγγλίς).

Mpoukatsa τι επαγγέλεσαι μαν? Εγώ με τη σειρά μου τυγχάνω φυσικός επί πτυχίο. Έχουν σχέση τα δευτερεύοντα αντικείμενά μας? Αν απλά η βιβλιογραφία και η σχέση σου με την φυσική προέκυψε απλά από ενδιαφέρον θα εντυπωσιαστώ!

Αχιλλέα όπως κατάλαβες ούτε η δεύτερη προβολή μου άλλαξε γνώμη. Και θα μου επιτρέψεις να διαγωνήσω στο ότι οι καλύτερες σκηνές βρίσκονται στα μονόπλανα. Γράφω και μέσα στο κείμενο νομίζω για τις σκηνές στο αυτοκίνητο.

Azura Angelia είπε...

Zubi I do love them almost as much as David Lynch ;) Thymise mou next time na sou parw kai sena ena Frozito Chocco :P De mporeis na peis to blog pragmati to aksiopoiisame epese mpoliki "kouventa" :P mpoukatsa, my friend, you are too serious ;)

Sally Finkenstein είπε...

Φίλε μου zubi,
κι εμένα μου αρέσει ο Tαραντούλα,
αλλά τώρα για το Death Proof...
Death πφφφφφ!
Έχω δει καλύτερες ταινίες στο STAR... ξημερώματα!
φιλιά

ΥΓ. Ωραία κουβεντούλα "παίχτηκε" εδώ!

theachilles είπε...

Και με πονάς όλο και πιο πολύ...

zubizabata είπε...

Ηρέμησε Achilles μάλλον μιλάει για το χθεσινό After Hours του Star :p

Azura Angelia είπε...

Aaaa ater hours star tha dw se 2 meres :P

Sally Finkenstein είπε...

Αχιλλέα, με τόσα που ακούς, εγώ σε πονάω καρδιά μου?
Πήγαινε:
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6846454582408218847&postID=4914456775732461236
θα νοιώσεις καλύτερα!

zubiza!
LOL LOL LOL
Ηταν καλό!
Kαι ξέρεις καλά πως δεν μιλούσα για το After Hours.
:P